Colectia Reforma: Martin Luther, Scrieri. Vol. 1

60,00 RON
Monedă
niciunul

 Prezentarea principalelor scrieri ale lui Martin Luther care au stat la baza Reformei; include prezentarea sumara a vietii reformatorului si un tabel cronologic al evenimentelor din acea perioada. Dr. Martin Luther (1483-1546); nascut in Eisleben, Germania, devine calugar in 1505 si preot in 1507; din 1508 este profesor la Universitatea din Wittenberg; in 1517 afiseaza Cele nouazeci si cinci de teze; este excomunicat in 1520, iar in 1521, chemat la Dieta din Worms; intre 1521-1534 traduce Biblia in limba germana, traducere care ramine pina in zilele noastre cea mai cunoscuta in aceasta limba.

Acțiune
Conectați-vă pentru a câștiga puncte de fidelitate pentru partajare!

Recomanda-ne pe retelele de socializare și acumulezi 1 punct
de fidelitate pentru fiecare recomandare (maxim 5 pe zi).

Cumpara acest produs si acumulezi 60 puncte de fidelitate.
Scrie o recenzie si acumulezi 100 puncte de fidelitate.
Punctele de fidelitate acumulate, pot fi folosite la plata comenzilor tale. Detalii aici.
Afla primul cand este reducere de pret la acest produs. Click pe butonul de clopotel.
Pentru informatii sau alte detalii ne poti contacta si pe chat.

—Cuprins:

Schita biografica — Martin Luther (1483–1546) 
Tabel cronologic
Introducere – Martin Luther si Reforma
Cele 95 de teze
Despre libertatea crestinului
Despre robia babiloniana a bisericii
Catre nobilimea germana
Editura LOGOS isi propune prin acest prim volum din Colectia Reforma sa ofere cititorilor din Romania posibilitatea de a lectura, in limba lor, scrierile esentiale ale lui Martin Luther care au stat la baza Reformei. De aceea, prezentul volum cuprinde patru lucrari fundamentale pentru directia gindirii reformatorului german: Cele 95 de teze, publicate in 1517, si trei scrieri din tumultosul an 1520: Despre libertatea crestinului (Scrisoare deschisa Papei Leon al X-lea), Despre robia babiloniana a bisericii si Catre nobilimea germana.

Cele 95 de teze afisate de Luther la 31 octombrie 1517 pe usa bisericii Castelului din Wittenberg reprezinta protestul tinarului teolog fata de sistemul indulgentelor care imbracase forme aberante prin activitatea calugarului dominican Johannes Tetzel. Scrise dintr-o motivatie pastorala si teologica, cu speranta ca vor constitui o baza pentru dezbateri teologice, tezele au fost traduse imediat din latina in limba germana si raspindite, in citeva saptamini, in toata Germania. "A fost inceputul Reformei, al acelei miscari care a schimbat lumea."

In Scrisoarea deschisa Papei Leon al X-lea, Luther mai spera inca intr-o conciliere cu institutia papala, explicindu-si pozitia si demascind atacurile necinstite ale dusmanilor sai. Luther mai credea inca in buna-credinta a papei, la acea data. El anexeaza la scrisoare o lucrare scrisa in acea vreme, Despre libertatea crestinului, pe care o descrie ca fiind "doar o carticica, dupa cum arata si forma ei, dar, totusi, in ea se cuprinde suma unei vieti crestinesti daca-i patrunzi sensul". In ea, Luther rezuma superb conditia crestinului - "crestinul este liber si domn peste toate, nefiind nicicind un supus. Crestinul este sluga a tuturor lucrurilor, fiind supus oricui." Libertatea se bazeaza doar pe credinta, pe relatia vie cu Hristos, pe care Luther o descrie intr-un mod impresionant. Slujirea se bazeaza la rindul ei pe dragoste, care vine din credinta. El explica in continuare ce inseamna justificarea prin credinta si implicatiile ei pentru viata crestinilor, punind astfel bazele unei etici protestante. Reformatorul se opunea cu fermitate argumentului ca, daca mintuirea se putea obtine doar prin credinta in Dumnezeu, atunci nu ar conta, de fapt, modul de viata al credinciosului. Pentru a clarifica o data pentru totdeauna acest argument gresit, Luther a dezvoltat invatatura sa despre faptele bune. Chiar daca limbajul si imaginile folosite de Luther provin din spiritualitatea mistica, aceasta lucrare reprezinta, fara indoiala, "un document unic al gindirii crestine in general si al spiritualitatii protestante in special".

 Dintre cele trei mari lucrari ale anului 1520, Despre robia babiloniana este cea mai reprezentativa din punct de vedere teologic. Daca in Catre nobilimea germana, Luther cere reforma societatii si a bisericii din exterior, acum se dedica schimbarilor din interior, a teologiei, in special a invataturii despre sacramente. Luther face o comparatie intre captivitatea poporului evreu in Babilon si robia crestinatatii sub practica sacramentelor catolice, care erau create de oameni si n-aveau nici un temei in Sfinta Scriptura. In lucrarea aceasta, Luther ataca mai direct bazele Bisericii Catolice medievale decit in Catre nobilimea germana. Este evident ca Luther nu s-a oprit doar la constatarea abuzurilor din Biserica Catolica medievala, ci a trecut la o confruntare directa cu teologia si practica ei. Pe planul teologiei protestante, acest document este esential pentru intelegerea sacramentelor si a rolului lor in obtinerea mintuirii.
Catre nobilimea germana a fost prima lucrare care contine indemnuri concrete referitoare la reforma bisericii, a universitatilor, precum si a vietii sociale si politice. Importanta lucrarii consta mai putin in descrierea acestor reforme, si mai mult in justificarea lor teologica. La baza acestui pamflet se afla doctrina revolutionara despre "preotia tuturor credinciosilor". Astfel, Luther a rasturnat relatia traditionala dintre stat si biserica, prin care bisericii ii revenea puterea absoluta. Timp de secole, papalitatea a considerat ca toate autoritatile lumesti de la imparat in jos se aflau sub controlul absolut al bisericii si ca interventia bisericii in problemele seculare era absolut justificata, statului si reprezentantilor lui nefiindu-le insa permis sa se amestece in problemele bisericii. Luther a respins categoric suprematia bisericii asupra statului, chemindu-i pe reprezentantii statului sa-ti asume raspunderea pentru reforma bisericii din regiunile lor. Papalitatea a refuzat categoric sa corecteze abuzurile din biserica si sa initieze un program de reforma. Ca urmare, Luther a formulat teza sa centrala conform careia aceasta trebuia sa fie obligatia statului, care, la rindul sau, a primit-o ca putere de la Dumnezeu. Cum spune istoricul Keith Randell, "e clar ca el abandonase orice speranta de a reforma biserica din interior. Era necesar sa fie impusa o schimbare din exterior. Aceasta idee, mai mult decit oricare

 alta, a marcat sfirsitul conceptului medieval de crestinatate si intrarea in epoca moderna."
Volumul mai cuprinde o scurta biografie a lui Martin Luther scrisa de prof. dr. Petru Forna, un tabel cronologic al principalelor evenimente din acea perioada, o prezentare a cauzelor Reformei si rolului jucat de Luther, cit si o introducere pentru fiecare dintre cele patru lucrari incluse, in care este schitat contextul istorico-cultural in semnificatia teologica ori istorica din perspectiva protestantismului, toate de preot dr. Daniel Zikeli.

 

Mai multe informații
ISBN 973-9212-35-2
Editura Logos
Data aparitiei 12 nov. 2013
Numar de pagini 341
Tip coperta hard cover, imitaţie piele, poleială aurie
Autor Martin Luther
Dimensiune [mm] 225x165
Limba romana
Scrie o recenzie
Doar utilizatorii înregistrați pot scrie recenzii. Te rugăm conectează-te sau Creează-ți cont

Attachments

Gol