Manual de consiliere a tinerilor

Autor
Josh McDowell & Bob Hostetler
50,00 RON
Monedă
niciunul

Aceasta carte aduce o intelegere larga si in profunzime a problemelor cu care se confrunta tinerii, ajutandu-i pe parintii acestora sau pe alti adulti interesati sa dobandeasca o cunoastere temeinica a acestor probleme impreuna cu solutiile adecvate fiecareia, pe termen scurt sau lung. Fiecare dintre cele patruzeci si noua de capitole ale cartii se concentreaza asupra unei probleme serioase intalnite de adolescenti (si uneori de preadolescenti) si intentioneaza sa ofere explicatii referitoare la acea problema.

Acțiune
Conectați-vă pentru a câștiga puncte de fidelitate pentru partajare!

Recomanda-ne pe retelele de socializare și acumulezi 1 punct
de fidelitate pentru fiecare recomandare (maxim 5 pe zi).

Cumpara acest produs si acumulezi 50 puncte de fidelitate.
Scrie o recenzie si acumulezi 100 puncte de fidelitate.
Punctele de fidelitate acumulate, pot fi folosite la plata comenzilor tale. Detalii aici.
Afla primul cand este reducere de pret la acest produs. Click pe butonul de clopotel.
Pentru informatii sau alte detalii ne poti contacta si pe chat.

Multi dintre adolescentii Romaniei se confrunta cu greutati si situatii de criza pe care majoritatea adultilor le-ar gasi dificil de indurat. in plus, chestiuni precum relatiile sexuale premaritale, pornografia, abuzul sexual sau sentimental, avortul, divortul parintilor, alcoolismul, dependenta de droguri si sinuciderea sunt problemele cu care se confrunta si tineretul crestin de azi. De aceea, Manualul de consiliere a tinerilor doreste sa puna la dispozitia parintilor, a lucratorilor cu tineretul, a pastorilor si invatatorilor -si a oricarui adult interesat de lucrarea cu tinerii - o culegere de mijloace menite sa-i ajute pe acestia sa previna si sa trateze crizele prin care trec intr-un moment sau altul atat de multi dintre tinerii de astazi. Cartea prezinta 49 dintre problemele fundamentale cele mai presante carora trebuie sa le faca fata tinerii de azi variaza de la chestiuni emotionale (precum singuratatea si depresia) si de relatie (ca dragostea, prietenia si presiunea exercitata de grup), la chestiuni sexuale, cum ar fi abuzul, dependenta, tulburarile - si chiar de vocatie (cum ar fi cunoasterea voii lui Dumnezeu si alegerea unei cariere sau a unei lucrari crestine).
Aceasta carte aduce o intelegere larga si in profunzime a problemelor cu care se confrunta tinerii, ajutandu-i pe parintii acestora sau pe alti adulti interesati sa dobandeasca o cunoastere temeinica a acestor probleme impreuna cu solutiile adecvate fiecareia, pe termen scurt sau lung.
Fiecare dintre cele patruzeci si noua de capitole ale cartii se concentreaza asupra unei probleme serioase intalnite de adolescenti (si uneori de preadolescenti) si intentioneaza sa ofere explicatii referitoare la acea problema.

Va prezentam mai jos un fragment din aceasta lucrare:

 Problema imaginii nesanatoase de sine

Cand un tanar se apropie si intra in adolescenta, el are de intampinat o provocare cu totul noua, una cu implicatii profunde asupra viitorului sau. Aceasta provocare este sa raspunda la intrebarile "Cine sunt?" "incotro ma indrept?" si "Care imi este locul?"

Trei domenii functionale:

"Sarcina majora a adolescentei", consemneaza Dorothy Corkille Briggs, "o reprezinta reevaluarea personala." Aceasta reevaluare foloseste experientele si influentele din trecutul adolescentului, precum si mesajele pe care acesta le primeste de la parinti, profesori, prieteni si de la societate, in general. Combinate impreuna, acestea afecteaza trei domenii functionale ale estimarii de sine ale tanarului:

Domeniul infatisarii. Multi parinti au observat ca unul dintre efectele secundare frecvente ale adolescentei este incapacitatea de a trece prin fata unei oglinzi fara a se opri. Tinerii sunt adesea foarte preocupati de modul cum arata; se ingrijesc de felul cum le sta parul, de infatisare, de hainele pe care le imbraca si de greutatea pe care o au. Orice imperfectiune, indiferent cat de mica, dobandeste o importanta uriasa in ochii unui adolescent, iar orice critica la adresa infatisarii sale va ramane probabil inscrisa pentru totdeauna in imaginea pe care o are despre sine.

Domeniul performantei. Estimarea pe care si-o face un tanar este determinata si de felul in care vad adolescentii - si ceilalti oameni in general - dezvoltarea capacitatilor, a inzestrarilor si inteligentei sale. "Nu ma pricep la matematica; cred ca-s cam prost." "Nu ma pricep deloc la sport; sunt un mototol." "Am cazut la examenul de la scoala de soferi; nimic nu-mi iese bine." Astfel de experiente si de sentimente pot contribui la o imagine saraca de sine.

Domeniul statutului. Structura sociala in cadrul careia traieste si functioneaza (bine sau rau) un adolescent, poate fi complexa si nemiloasa. Tinerii sunt judecati in functie de cine le place, de cine ii place, daca sunt bine cunoscuti, de ce masina au (daca au o masina), de ceea ce sunt parintii lor, de zona in care locuiesc, etc. Daca astfel de lucruri pot parea cu totul lipsite de importanta pentru un parinte sau pentru un lucrator cu tinerii, ele au o influenta uriasa in estimarea pe care tanarul o face cu privire la importanta si valoarea sa.

Trei chei pentru imaginea de sine:
Domeniile de influenta descrise mai sus conlucreaza la formarea imaginii de sine pe care o poarta adolescentul in inima si mintea sa. Maurice E. Wagner remarca faptul ca aceasta imagine este alcatuita din trei elemente esentiale:

 

Apartenenta. Wagner noteaza: Apartenenta este constientizarea faptului ca esti dorit si acceptat, ca ti se poarta de grija si ca prezenta ta produce bucurieÂ…. Sentimentul apartenentei se stabileste in mod fundamental in copilarie. Copiii isi dezvolta sentimentele de apartenenta atunci cand parintii iubitori le anticipeaza dificultatile si se ingrijesc cu caldura de nevoile lor.

Vrednicia. Wagner scrie: Vrednicia este sentimentul ca "Sunt bun" sau ca "Eu contez" sau ca "Am avut dreptate". Ne simtim vrednici atunci cand facem ce trebuie facut. incercam acest sentiment de vrednicie cand receptam o atitudine binevoitoare din partea celorlalti fata de noi si o aprobare deschisa fata de actiunile noastre. Cand ceilalti nu ne aproba, ci ne critica, simtim cum pierdem din vrednicie.

Competenta. Wagner consemneaza: Aceasta este sentimentul suficientei, a curajului sau al increderii, a tariei de a te achita de sarcinile cotidieneÂ…. Adevarata competenta isi constientizeaza posibilita-tile, precum si slabiciunileÂ…. Competenta incepe sa se dezvolte in anii premergatori adolescentei, dar ajunge sa fie o atitudine stabila cand persoana iese din adolescenta. Competenta este afectata pozitiv de succese si negativ de esecuri.

Fiecare - copii, tineri sau adulti - doresc sa fie acceptati, sa fie considerati vrednici si competenti. Din pacate, intrarea in adolescenta anihileaza adesea aceste sentimente. "La intrarea in anii adolescentei, tinerii traiesc un declin in stima de sine," scrie Bruce Bower.

"Cercetatorii socialului analizeaza aceasta tendinta - mai pronuntata in general printre fete - de 20 de ani."

Cauzele imaginii nesanatoase de sine

Este periculos sa simplificam prea mult varietatea factorilor care contribuie la formarea imaginii pe care o are un om despre sine. De fapt, multi sociologi discuta inca validitatea unor pretinse cauze. in orice caz, chiar daca nu pot fi prezentati aici toti factorii care isi aduc contributia, exista cativa a caror influenta este atat de neta incat trebuie mentionati.

Abuz

O corelatie directa intre abuzul copilului si imaginea nesanatoasa de sine a fost deja confirmata de un numar important de studii. De fapt, K. Brent Morrow si Gwendolyn Sorell afirma in studiul lor, ca "gravitatea abuzului este singurul factor care determina estimarea de sine."7 [Vezi capitolele "Abuzul sexual", si "Abuzul ne-sexual".] Legatura dintre abuz si stima de sine nu se limiteaza la abuzul sexual, si nici macar la abuzul fizic. Psihologul Irwin Hyman estimeaza ca "intre 50 si 60 % dintre copiii de azi manifesta un anumit tip de stres ca urmare a tratamentului emotional de la scoala", tratament care include remarcile sarcastice din partea profesorilor sau masurile disciplinare menite sa-i puna pe copii intr-o situatie jenanta in fata prietenilor lor.8 Mary Beth Marklein relateaza in USA Today ca "multi experti in sanatatea psihica afirma ca unele tactici ca poreclirea, ridiculizarea sau sarcasmul ii pot deposeda pe copii de stima de sine."

Respingere din partea parintilor

Cercetatorii Joan Robertson si Ronald Simons relateaza ca, potrivit unui studiu intreprins de ei, "Respingerea din partea parintilor a fost asociata in mod semnificativ atat cu depresia, cat si cu imaginea saraca de sine, demonstrandu-se relatia puternica dintre depresie si imaginea saraca de sine."

Tinerii care au crescut intr-un mediu familial dominat de critici exagerate din partea parintilor, de desconsiderare si ocara - sau de neglijenta si nepasare sunt mai predispusi sa se framante cu sarcina specifica adolescentei de reevaluare a propriei lor persoane si a locului lor in lume. [Vezi capitolele "Parinti hiperprotectori" si "Parinti neglijenti".

Gandire defectuoasa

Scriitorii Bruce Narramore si Robert S. McGee se numara printre aceia care subliniaza faptul ca tinerii cu o imagine saraca de sine demonstreaza adesea prezumtii false si o gandire defectuoasa. Iata cateva dintre aceste prezumtii si concepte daunatoare:

Pentru a fi multumit de mine, trebuie sa ating anumite standarde. Astfel de standarde pot fi standardele parintilor, ale profesorilor, ale prietenilor sau pot fi reactii la standardele acestor oameni (asemeni fetei care s-a hotarat ca nu va cumpara niciodata haine de la mana a doua din cauza ca parintii ei o facusera toata viata). McGee arata ca oamenii care accepta acest punct de vedere reactioneaza intr-unul din urmatoarele doua moduri. Fie devin "sclavi ai perfectiunii, fortandu-se necontenit sa-si atinga scopurile bazandu-si imaginea de sine pe capacitatea lor de a-si realiza scopurile", fie ajung la disperare din pricina ca nu reusesc niciodata sa realizeze ceva bun sau ca nu vor fi niciodata satisfacuti de ei insisi. "Din cauza esecurilor din trecut, au tendinta sa interpreteze imediat nereusitele prezentului ca pe o reflectare exacta a nevredniciei lor. De teama unor alte esecuri, ajung deznadajduiti si renunta sa mai incerce."

Pentru a fi multumit de mine, trebuie sa obtin acceptarea din partea anumitor persoane. Aprobarea acestei false prejudecati ii va conduce pe tineri sa cedeze presiunii grupului in incercarea de a se simti acceptati. Astfel, ei vor intra in anumite cercuri, vor "umbla" cu anumite grupuri de tineri, vor incepe sa consume droguri si alcool, toate in efortul de a fi acceptati de anumite persoane care au asupra lor o influenta semnificativa. Unii vor face practic orice pentru un zambet din partea unei anumite fete, pentru urale din partea unui anumit grup sau pentru o incuviintare cu capul din partea pastorului, pentru ca ei isi bazeaza imaginea de sine pe ce cred ceilalti oameni despre ei.

Cei care gresesc nu sunt vrednici sa fie iubiti si merita sa fie pedepsiti. Narramore noteaza, "Noi adoptam atitudinile si masurile corective ale parintilor nostri, la fel cum adoptam si scopurile, ideile si sperantele lor. in masura in care parintii nostri au facut uz de presiune, intimidare, rusinare sau invinovatire ca sa ne motiveze, noi dezvoltam o prezumtie falsa care spune ca "Atunci cand sunt lipsit de teluri si de asteptari, trebuie sa fiu presat, mustrat, intimidat sau pedepsit." Pentru ca anii adolescentei presupun atatea incercari si esecuri - sau nereusite - aceasta prezumtie poate avea un efect devastator asupra imaginii de sine a persoanei tinere.

 

asta sunt eu. Nu ma mai pot schimba; nu mai e nici o speranta pentru mine. McGee scrie ca "Atunci cand nereusitele din trecut, insatisfactiile legate de infatisare sau obiceiurile rele sunt atat de prezente in mintile noastre incat ameninta sa devina fundamentul pe care ne cladim parerea pe care o avem despre noi insine, aceasta a patra prezumtie falsa se consolideaza in vietile noastreÂ…. Daca ne scuzam prea des esecurile si pentru un timp prea indelungat, vom descoperi curand ca personalitatea noastra este inecata in ele." Trebuie mentionat in cele din urma ca, cel putin intr-o masura, reevaluarea de sine caracteristica anilor adolescentei este rezolvata cu succes de trecerea timpului si de dezvoltarea capacitatilor, a indemanarilor si inteligentei personale. in orice caz, imaginea de sine reprezinta un element de o importanta cruciala pentru sanatatea fizica, mentala si spirituala, asa incat parintii, pastorul, liderul de tineret sau profesorii intelepti nu vor pierde nici o ocazie ca sa-l ajute pe tanar sa se maturizeze in acest compartiment, ca si in altele, de altfel.

Efectele imaginii nesanatoase de sine

Atitudini de neinteles

Unul din efectele cele mai profunde ale unei imagini nesanatoase de sine, poate fi observat in atitudinea pe care o dobandeste o persoana fata de lumea ei. Persoanele cu o imagine nesanatoase de sine privesc lumea cu teama si pesimism, si se vad incapabile sa faca fata provocarilor ei. Ele percep situatiile noi sau neasteptate drept amenintari la adresa fericirii si sigurantei lor personale, planificate parca drept atacuri impotriva lor.

Ele vad lumea inchizandu-se deasupra lor, apasandu-le si strivindu-le. Acesti oameni sunt inclinati sa accepte ceea ce le apare in cale asa cum este, fara sa incerce sa intervina. Ei se considera victime, captivi fara speranta intr-un mediu ostil.

Lumea

Pe de alta parte, persoanele cu o imagine sanatoasa de sine vad lumea ca pe o provocare demna de acceptat, ca pe o oportunitate de a-si pune la incercare taria personala si increderea in Cristos. Asemenea oameni cred ca, prin Cristos, pot avea un impact asupra lumii, si ca prin harul lui Dumnezeu pot schimba in mod efectiv mediul lor de viata. Persoanele cu o imagine nesanatoasa de sine opereaza in viata cu cativa dintre urmatorii factori sau motivatii:

Perspectiva pesimista asupra vietii

Lipsa de incredere in abilitatile sociale

Sensibilitate exacerbata fata de parerile altor oameni

Constienta legata de infatisare, performante si statut social

Considerarea semenilor drept concurenti care trebuie invinsi, si nu prieteni de care sa te bucuri

Sentimentul masculinitatii sau al feminitatii resimtit doar prin cuceriri sexuale

Stradania de a deveni ceva sau cineva in loc de a se odihni si bucura de cine sunt

Preocuparea de a inlatura prezentul, pentru a-si concentra atentia asupra realizarilor din trecut si a sperantelor din viitor

Frica de Dumnezeu sau credinta ca pe El nu-l intereseaza de ei sau ca este suparat pe ei

Obiceiul de a retrai la nivel mental conversatii sau situatii trecute, intrebandu-se ce a vrut sa spuna cealalta persoana

O privire critica si plina de judecata fata de celelalte persoane

O atitudine defensiva in comportament si conversatii

Bosumflare continua

Utilizarea maniei ca metoda de aparare impotriva unor posibile rani

Tendinta de a dezvolta relatii stranse 16. Incapacitate de a primi laude

Obiceiuri sau comportament de auto-aparare

Obiceiul de a le da celorlalti ocazia "sa-i lase balta"

Teama de a fi singuri

Teama de intimitate pentru ca aceasta ar putea duce la respingere sau la o relatie sufocanta

Dificultati in a crede sau accepta dragostea lui Dumnezeu sau dragostea unei alte persoane

Dependenta de bunuri materiale ca si conditie a sigurantei personale

Incapacitate de a-si exprima emotiile

Obiceiul de a folosi calificative negative cand vorbesc despre ei insisi

Anticiparea sau ingrijorarea ca li se va intampla ce e mai rau

Tendinta de a merge dupa turma si de a evita un comportament independent

Perfectionism in privinta detaliilor

Rigiditate imuabila, legalism si preferinte ritualice in inchinare

Considerarea lumii in care traiesc ca fiind ostila si coplesitoare

Transferul responsabilitatii asupra altora pentru situatii sau sentimente negative sau nedorite

Nevoia de structuri si control extern asupra vietii

O constiinta hipersensibila

Trebuie subliniat ca nu imaginea saraca de sine provoaca singura toti factorii enumerati mai sus. Pot exista multe alte cauze. De exemplu, multe din tendintele de mai sus pot fi provocate de nemarturisirea (deliberata) a unui pacat sau de razvratire. in plus, o persoana cu o imagine extrem de saraca despre sine nu va manifeste in mod necesar toti - sau nici macar majoritatea - dintre factorii de mai sus.

Calitatea relatiilor

Imaginea saraca de sine afecteaza de asemenea si calitatea relatiilor unei persoane. "Dintre toate problemele legate de imaginea de sine," comenteaza Psychology Today, "aceasta poate fi cea mai nociva: oamenii care o au, creeaza relatii care tind sa o perpetuezeÂ…. Dupa cum spune William B. Swann, Jr., Ph.D., profesor de psihologie la Universitatea din Texas, oamenii cu imagine negativa de sine prefera persoanele - le chiar cauta - care ii evalueaza la randul lor negativ."

Probleme in intimitatea caminului

Nu ne mai surprinde atunci faptul ca o imagine nesanatoasa de sine este cauza de capatai a problemelor care apar in intimitatea caminului. Daca voi insiva nu va acceptati asa cum sunteti, cum puteti astepta ca partenerul vostru sa va accepte? Nu puteti, asa ca incepeti sa va confectionati o fatada, iar barbatul sau femeia care se casatoreste cu voi, se casatoreste cu o fatada, si nu cu un om real. Cand se petrece lucrul acesta, fatada se largeste tot mai mult, si de obicei, orice urma de intimitate care a existat in relatia initiala dispare.

Realizari, satisfactii si impliniri limitate

Imaginea saraca de sine are multe urmari, ea impiedica realizarile, restrange satisfactiile, implinirile, stanjeneste placerea de la scoala, de la serviciu, din timpul liber, placerea casatoriei si a altor relatii.

Perspectiva biblica asupra imaginii nesanatoase de sine

Multi crestini intampina dificultati cand sunt pusi sa-si recunoasca vreo valoare personala. Ei refuza categoric ideea de a se iubi sau de a se accepta pe ei insisi. Datorita formatiei lor teologice, sau poate din alte considerente, ei se considera invariabil niste viermi care merita calcati in picioare, niste pacatosi nevrednici pentru care numai iadul este bun. Le vine foarte greu sa imbine ideea unei imagini sanatoase de sine cu ceea ce stiu ei din Biblie. Citand din Romani 12:3, "[eu spun fiecaruia dintre voi] sa nu aiba despre sine o parere mai inalta decat se cuvine; ci sa aiba simtiri cumpatate despre sine, potrivit cu masura de credinta pe care a impartit-o Dumnezeu fiecaruia", ei afirma, "Vezi, nu trebuie sa ai despre tine o parere inalta."

Psihologii laici contemporani cred ca o astfel de gandire teologica este inconsistenta.

Scriitorul Rollo May a spus:

in cercurile unde se predica dispretul fata de sine, nu se explica niciodata de ce trebuie sa fie o persoana atat de nemanierata si de nepasatoare incat sa-i oblige pe altii sa-i suporte prezenta, daca se considera atat de jalnica si de lipsita de viata. si in plus, o multitudine de contradictii nu sunt explicate niciodata intr-un mod satisfacator de o doctrina care ne indeamna sa ne uram sinele, "Eu-l", si sa-i iubim pe ceilalti, cu speranta evidenta ca ei ne vor iubi pe noi, creaturile oribile care suntem; sau ca cu cat ne uram mai mult, cu atat il iubim mai mult pe Dumnezeu care a facut greseala, intr-un moment de neatentie, sa creeze aceasta creatura vrednica de dispret, "Eu."

In Romani 12:3 Pavel n-a spus ca nu trebuie sa avem despre noi o parere inalta. El a spus ca nu trebuie sa avem despre noi o parere mai inalta decat suntem noi in realitate. Cu alte cuvinte, atunci cand ne formam o parere despre noi insine trebuie sa fim realisti si biblici. Iata de ce a adaugat Pavel sa nu avem "o parere mai inalta decat se cuvine." in limba greaca asta ar insemnna "a gandi sau a simti intr-un anume fel despre o persoana." Romani 12:3 are sensul de a-ti forma o parere, de a face o judecata, sau de a simti ceva cu privire la tine. Pavel urmareste aici sa arate ca formarea acestei pareri sau imagini de sine trebuie sa aiba loc in urma unei aprecieri realiste de sine. Crestinii care cred ca trebuie sa ne negam sinele si sa ne lepadam de noi insine, nu vor reusi sa vada ca omenirea are o mare valoare in ochii lui Dumnezeu. Aceasta valoare nu provine din ceea ce am facut noi din noi insine, ci din ceea ce a facut Dumnezeu pentru noi si in noi. Noi suntem pacatosi cazuti, dar am fost facuti dupa chipul lui Dumnezeu. Noi am fost, in fond, coroana creatiunii Sale - ceea ce acorda intregii omeniri o valoare intrinseca. Iar Pavel ii numeste pe crestini "lucrarea lui Dumnezeu"18 si poeima (in greaca) Sa, poemul Sau, capodopera Sa. in mod clar, omenirea are valoare pentru Dumnezeu, atat la nivel individual, cat si la nivel de rase. Ideea de valoare personala nu este o idee straina Scripturii. Ea este intretesuta in inima procesului de rascumparare al lui Dumnezeu. Cel care ne-a cumparat cu un pret, stie adevarata noastra valoare. Pretul pe care l-a platit pentru noi este Isus (vezi 1 Cor. 6:20; 1 Pet. 1:18,19). Daca ar trebui sa ne punem etichete, toti ar citi scris "Isus"; pentru Dumnezeu noi avem "valoarea lui Isus", pentru ca acesta a fost pretul pe care l-a platit El pentru pacatele noastre prin moartea lui Isus pe cruce. Ramane important totusi sa intelegem ca noi avem aceasta valoare intrinseca datorita a ceea ce a facut Dumnezeu pentru noi si datorita a cine ne-a facut El sa fim. Nu este o valoare castigata de noi - un lucru pe care noi l-am facut sau nu ca s-o meritam. in Efeseni 1:18, Pavel scrie despre valoarea noastra intrinseca: "Ma rog ca Dumnezeu sa va lumineze ochii inimii, ca sa pricepeti care este nadejdea chemarii Lui, care este bogatia slavei mostenirii Lui in sfinti."

Vedem astfel ca Scriptura valideaza conceptul de valoare personala, fara sa nege natura pacatoasa a omului. De mii de ani filozofii si teologii s-au framantat cu aceste doua aspecte ale naturii noastre. Pe de o parte, ca fiinte create dupa chipul lui Dumnezeu avem o mare valoare intrinseca. Pe de alta parte, ca fiinte cazute, suntem pacatosi si purtam responsabilitatea pentru evenimentele cele mai crude ale istoriei. Contrastul intre demnitatea si valoarea umanitatii, si natura ei pacatoasa, egoismul si mandria ei, reprezinta cea mai mare contradictie a istoriei.

Insa harul lui Dumnezeu se arata in faptul ca, desi oamenii sunt pacatosi, Dumnezeu ii considera suficient de valorosi pentru a merita sa fie "rascumparati", chiar si cand pretul este inimaginabil de mare - sangele lui Isus (Vezi Luca 15). Aceasta este singura solutie pentru paradoxul naturii umane, un paradox pentru care psihologii laici n-au gasit nici o explicatie. Cele doua naturi ale omenirii pot fi conciliate numai prin interventia unui Dumnezeu plin de iubire.

Raspunsul la problema imaginii sarace de sine

O imagine saraca de sine nu se formeaza peste noapte. Cu atat mai putin va fi ea temperata sau corectata peste noapte. De aceea un lider de tineret, un pastor, un profesor sau un parinte pot fi un ajutor vital pentru un tanar care duce povara unei imagini sarace si nesanatoase de sine daca il indeamna sa treaca printr-un proces precum cel care urmeaza:

Ascultare. Unii copii nu stiu ce inseamna ca un adult sa-i asculte - sa le dea cu adevarat atentie. Parintii lor nu-i asculta, pastorul nu-i asculta, profesorii nu-i asculta Â… sau cel putin asa cred copiii. E important sa te obisnuiesti sa asculti cu atentie pe o persoana tanara care are o imagine saraca de sine. Asculta-i afirmatiile auto-critice; asculta-i etichetele negative pe care le foloseste pentru a se descrie; asculta ce spune despre copilaria ei, despre familie, prieteni, scoala, despre modul in care o trateaza ceilalti. Simplul fapt de a avea pe cineva care sa asculte poate avea un efect salutar asupra unei persoane tinere. "

Pentru a vedea ce idei are persoana tanara, cum se poarta si ce crede despre sine, foloseste-te cu delicatete de intrebarile urmatoare:

Cum te-ai descrie pe tine?

Ce crezi, ai valoare?

iti gasesti vreodata porecle?

Crezi ca semenii tai te simpatizeaza?

Te placi pe tine insuti?

Ce parere crezi ca au parintii tai despre tine? Dar profesorii? Dar prietenii? Dar ceilalti oameni?

Ce anume te face sa fii multumit de tine insuti?

Ce anume te face sa nu fii pe deplin satisfacut de tine?

Straduieste-te ca in timpul cat vorbeste tanarul (sau tanara) sa urmaresti nu numai cuvintele spuse, ci si sentimentele exprimate. Fii atent de asemenea la limbajul trupului. incearca totodata sa-l convingi pe tanar ca Dumnezeu asculta intotdeauna, si ca ingredientul cel mai important si mai eficient al unei imagini de sine sanatoase este sa-L cunosti pe El, dragostea Lui si partasia Lui.

Empatie. Ai grija sa dovedesti empatie fata de persoana tanara. Examineaza-ti propria ta imagine de sine. Care au fost cele mai mari framantari prin care ai trecut? Te mai framanti inca cu imaginea pe care o ai despre tine? Ce anume te-a ajutat sa te accepti asa cum esti?


Totodata, incearca sa transmiti caldura si empatie in modul urmator:

inclina-te in fata cu scaunul pentru a lasa sa se inteleaga ca esti interesat.

Priveste-l in fata pe cel care iti vorbeste, fara a te uita totusi prea fix la el, dar fara a-l ignora cu privirea.

Evita orice expresie prin care ti-ai putea exprima socul, dezaprobarea, dezacordul sau judecata cu privire la ce ti se spune.

Asteapta cu rabdare cand vezi ca cel din fata ta tace sau plange.

Ia initiativa discutiei si n-o lasa sa treneze, punand intrebari de genul "Ce s-a intamplat dupa aceea?" sau "Spune-mi ce vrei sa spui prinÂ…"

Reflecteaza la afirmatiile tanarului, spunand "Probabil ca te simti Â…", sau "Suna ca si cum ai spune Â…"

Sustinere. David Seamans scrie: "Unii parinti se tem sa-si aprobe copiii si sa-i incurajeze. Ei cred ca daca ii vor lauda prea mult, copiii vor deveni ingamfati si plini de sine Â…. insa noi, parintii, ne aflam in pericolul de a perpetua in copiii nostri teama de a nu gresi, mai mult decat de a-i face sa fie mandrii pe nedrept."


Fie ca esti parinte, lucrator cu tinerii, pastor sau profesor, sustinerea este vitala pentru dezvoltarea parerii de sine. Sustine atat personalitatea tanarului, cat si performantele sale; incearca sa-l "prinzi" facand un lucru bun sau facand ceva bine, si nu uita sa spui ceva din inima cu acea ocazie.
Unii tineri, auzind pentru prima data despre valoarea inestimabila pe care o au in ochii lui Dumnezeu, au gasit in adevarul Cuvantului lui Dumnezeu o siguranta si o incredere care le-au schimbat vietile. in plus, adultul preocupat de aceasta problema, ar trebui sa contracareze sursele dupa care isi formeaza tanarul imaginea de sine.

Scriitorul crestin Tony Campolo, sugereaza doua lucruri care trebuie luate in considerare atunci cand un tanar este indrumat in diverse directii care vor favoriza dezvoltarea unei imagini sanatoase despre sine:

Ajuta-l pe tanar sa descopere un domeniu in care este deosebit si mai priceput decat ceilalti. Unii parinti au facut lucrul acesta dand ore de muzica copiilor lor, inscriindu-i la cursuri de teatru, sau concentrandu-se pe dezvoltarea aptitudinilor atletice ale acestora. Trebuie sa fii foarte sensibil la talentele si darurile deosebite ale copilului, si apoi sa investesti in ele, astfel incat copilul sa le poata exploata la maximum. in felul acesta copilul se simte deosebit, iar acest sentiment il ajuta sa se simta valoros. Pastorii, pastorii de tineret si invatatorii pot sa o faca si ei, observand cu atentie pe tanarul de care sunt interesati si determinand ce oportunitati si/sau pregatire ii pot fi oferite. S-ar simti oare tanarul in largul sau daca ar fi pus sa conduca un grup de tineri in inchinare? Poate fi el scolat pentru ca intr-o buna zi sa fie invatator la scoala duminicala? Exista un sector de responsabilitate - chiar si unul mic - care sa-i permita sa demonstreze ca este in stare sa faca fata responsabilitatii si/sau sa o indeplineasca cu competenta?

Campolo continua:

in al doilea rand, grupul de tineri de la biserica ii poate oferi copilului sentimentul apartenentei si al acceptarii. Foarte adesea, copilul care nu este acceptat in contextul mai larg al scolii publice, poate gasi sustinere si valoare in trupul mai restrans al credinciosilor. Cand copilul se apropie de varsta adolescentei, parintii ar trebui sa fie gata sa isi schimbe biserica daca este cazul, sa gaseasca o biserica cu un grup de tineri sau sa porneasca un astfel de grup care sa se ocupe de nevoia de afirmare a copilului.

inscriere. inscrie-l pe tanar pe directii de brainstorming pentru ca acesta sa poata lucra la imaginea sa de sine. Parintii pot transforma lucrul acesta intr-un proiect. Pastorii de tineret si liderii de tineret pot folosi sarcina recladirii imaginii de sine drept baza pentru un studiu biblic saptamanal sau pentru intalniri de ucenicizare a tinerilor. Tim Hansel sugereaza ca urmatorii pasi duc la formarea unei imagini sanatoase de sine:

Accepta-te.

Cunoaste-te.

Fii tu insuti.

Iubeste-te.

Uita de tine.

Gaseste modalitati de curatire a imaginii de sine a tanarului pentru a implini cele de mai sus; de pilda, foloseste sugestiile care urmeaza:

Nu te eticheta negativ ("Sunt un mototol", etc.). Vei tinde sa devii asa.

Fii categoric, hotarat (dar nu agresiv) chiar si in situatiile de extrema, in mod special in acelea in care simti ca n-ar trebui sa fii.

Cand dai gres, recunoaste si marturiseste-i lui Dumnezeu, si nu arunca apoi toata vina pe tine. "Acum dar nu este nici o osandire pentru cei ce sunt in Cristos Isus."

Poarta-te cu tine la fel cum te porti cu orice alta persoana.

Nu te compara cu ceilalti. Dumnezeu gaseste placere in unicitatea ta; raporteaza-te la tine in acelasi fel.

Concentreaza-ti atentia si mediteaza la harul lui Dumnezeu, la dragostea si acceptarea Sa - si nu la criticile primite din partea celorlalti oameni.

Gaseste-ti prieteni de caracter, care te simpatizeaza si care se bucura de viata.

Ajuta-i pe altii sa se vada asa cum ii vede Dumnezeu, acceptandu-i, iubindu-i si incurajandu-i. Da-le respectul care li se cuvine ca si creatii unice ale lui Dumnezeu.

invata sa razi; cauta hazul in viata si experimenteaza-l.

Nu astepta de la ceilalti mai mult decat se cade, si cantareste inzestrarile specifice ale fiecarei persoane, darurile, abilitatile si potentialul ei.

Relaxeaza-te si nu te grabi. Daca Isus, care a fost fara pacat, s-a pregatit 30 de ani pentru o lucrare de 3 ani, probabil ca Dumnezeu nu se grabeste cu tine atat de tare pe cat (s-ar putea sa) crezi tu.

Fa ce este bine si placut in ochii lui Dumnezeu. Atunci cand vietile noastre reflecta caracterul lui Dumnezeu, suntem mult mai fericiti; ascultarea de Dumnezeu ne face sa fim multumiti de noi insine.

Gandeste pozitiv (Vezi Fil. 4:8). Vezi cat de departe poti ajunge fara sa spui nimic negativ despre o alta persoana sau situatie.

Condu-i pe altii cu influenta si intelepciune mai degraba decat cu autocratie.

Iubeste conform modelului divin de agape, si echilibreaza-ti dragostea prin limite.

Trimitere. in cazurile grave - cand imaginea de sine a unei persoane este atat de afectata incat are ca rezultat o depresie grava si un refuz total de a raspunde la sfaturi si la ajutor, de exemplu - poate deveni necesar sa ceri ajutorul unui consilier profesionist crestin. Daca nu esti tu parintele copilului, informarea cat mai grabnica a parintilor este foarte importanta, iar consimtamantul lor pentru trimiterea copilului este obligatoriu.

Mai multe informații
ISBN 973-98868-1-7
Editura Noua Speranta
Data aparitiei 1 ian. 1970
Numar de pagini 591
Tip coperta Brosata
Autor Josh McDowell & Bob Hostetler
Dimensiune [mm] 20x25
Limba romana
Scrie o recenzie
Doar utilizatorii înregistrați pot scrie recenzii. Te rugăm conectează-te sau Creează-ți cont

Attachments

Gol