Scriptura si autoritatea lui Dumnezeu — cum sa citim Biblia astazi

Descriere

Cartea de fata ofera Bisericii si omului contemporan o noua si mai deplina viziune asupra Scripturii. Dincolo de o simpla carte cu revelatii transcendente sau invataturi morale, ea apare ca o expresie si un instrument esential in realizarea planului lui Dumnezeu cu umanitatea inceput prin Israel si implinit in Iisus cel rastignit si inviat. Spunand povestea creatiei si Imparatiei Lui, autoritatea ei este autoritatea lui Dumnezeu care se exercita prin Scriptura in Biserica. Uitarea acestui fapt rezulta din radiografierea atenta a diverselor versiuni ale celor doua tipuri de lectura — traditional-religioasa si istoric-critica — de care a avut parte Biblia in primele saisprezece secole ale istoriei Bisericii, precum si in cele trei secole de cultura postiluminista, cu rastalmacirile ei de dreapta sau de stanga. Impasurile in care s-a ajuns pledeaza pentru depasirea polarizarilor si necesitatea unei lecturi proaspete, in acelasi timp orientata spre Imparatia lui Dumnezeu si inradacinata in istorie. Facand loc atat traditiei, cat si ratiunii, acordand atentie contextelor, citirea integrala propusa de episcopul N.T. Wright vrea sa restituie o viziune complexa despre Biblie, in al carei centru se afla o ampla naratiune in cinci acte: creatie — cadere — Israel — Iisus — Biserica (eliminarea locului esential al lui Israel fiind responsabila de distorsiunile survenite atat in traditie, cat si in stiinta biblica moderna). Cinci sunt insa caracteristicile acestei atat de necesarei lecturi holistice, nedualiste, a Scripturii. Ele ne arata ca trebuie sa o citim in toate contextele ei, in mediu liturgic, studiind-o intens in privat, cu mintile improspatate de rezultatele stiintei adevarate si sub calauzirea liderilor acreditati ai Bisericii. Atunci vom avea in ea imaginea planului lui Dumnezeu pentru intregul cosmos, inaugurat dramatic de Iisus si aplicat acum prin viata Bisericii calauzita de Duhul Sfant tocmai in calitatea ei de comunitate care citeste Scriptura.
*
N.T. Wright, nascut in 1948, face studii clasice si de teologie la Oxford, devenind in 1975 preot anglican si profesor de Noul Testament la Montreal (1978–1986) si Oxford (1986–1993). In 1993 paraseste universitatea dedicandu-se slujirilor bisericesti ca protopop la Lichfield, canonic la Westminster Abbey si intre 2003 si 2010 episcop de Durham, cel de-al patrulea scaun din Biserica Angliei. In 2010 se retrage din pastoratie, redevenind profesor de Noul Testament si crestinismul timpuriu la Universitatea St. Andrews din Scotia, dedicandu-se in principal finalizarii operei teologice demarate in 1989: o vasta investigatie in sase volume monumentale despre Originile crestinismului si problema lui Dumnezeu, din care intre 1992 si 2014 au aparut patru volume.
In ultimele patru decenii, preotul, profesorul si episcopul N.T. Wright a realizat o opera stiintifica, dar si pastorala, de o uimitoare vastitate care promoveaza gandirea innoitoare si profetica, dar si marturia crestina neobosita si exemplara a unuia dintre cei mai importanti teologi si oameni ai Bisericii timpului nostru.
*
Cuprins
Prefata la editia a II-a
Prolog
Scriptura in Biserica (Primii 1500 de ani / De la Reforma si pana astazi / Cucernicie si ucenicie)
Scriptura in cultura contemporana (Scriptura si cultura / Scriptura si politica / Scriptura si filozofie / Scriptura si teologie / Scriptura si etica)
Un cuvant proaspat de la Dumnezeu
Nivelul scazut al dezbaterii curente
Literatura recenta
1. Autoritatea cui?
„Autoritatea Scripturii” — prescurtare pentru „autoritatea lui Dumnezeu exercitata prin Scriptura”
Autoritate si povestire
„Autoritatea Scripturii” ca limbaj de protest
Autoritatea in „Imparatia” lui Dumnezeu
Transcenderea „revelatiei”
Mai mult decat un manual de cucernicie
2. Israel si poporul Imparatiei lui Dumnezeu
Afirmand victoria lui Dumnezeu asupra raului
Inspiratia si „cuvantul lui IHVH/Domnului”
Israel — poporul care aude Scriptura
Scriptura in iudaismul celui de-al doilea Templu
3. Scriptura si Iisus
Iisus realizeaza scopul spre care trimiteau Scripturile
Iisus insista pe autoritatea Scripturii
4. „Cuvantul lui Dumnezeu” in Biserica apostolica
Predica apostolica a „Cuvantului” — povestea lui Iisus ca implinire a povestirii Scripturii (Vechiului Testament)
Puterea schimbatoare de vieti a „cuvantului” — chemand si modeland noua Biserica
„Cuvantul” ca vehicul al autoritatii Duhului — energizand, modeland si conducand Biserica
Canonul Noului Testament — divers si bogat sau contradictoriu?
Lectura Vechiului Testament de catre primii crestini — poporul Noului Legamant al lui
Dumnezeu si locul sau in povestea in curs de desfasurare
Folosirea Scripturii in Biserica veche — continuitate si discontinuitate
Noul Testament in dialog cu toate culturile omenesti
5. Primii o mie sase sute de ani
Contestarile timpurii ale Scripturii intampinate printr-un apel la Scriptura insasi, la Traditia veche si la o buna exegeza
Reafirmarea naratiunii scripturistice in fata crestinismelor alternative „nou”-descoperite
O centrare redusa pe caracterul narativ si pe dimensiunea-Israel a Scripturii
Exegeza „alegorica” — semn (deficitar) al angajamentului Bisericii de a ramane fidela Scripturii
Cele „patru sensuri” medievale — alta incercare (deficitara) de a sugera conturul complex al Scripturii
Dezvoltarea „Traditiei”
Sola Scriptura si Reforma
„Sensul literal” in Reforma
Reformatorii si „Traditia”
Scriptura si Traditia in Contrareforma
Reformatorii si Povestea lui Dumnezeu
Locul „ratiunii”
6. Contestarea iluminismului
Incercarea iluminismului de a submina crestinismul ortodox prin rationalism — o noua rasucire a „ratiunii”
Citirea Bibliei in lumea iluminismului
Versiunea alternativa a iluminismului despre punctul culminant al istoriei
Noua viziune despre rau a iluminismului
Dezbaterile confuze ale stiintei biblice moderne
„Literala” si „neliterala”
Exegeza istorica — inca fundamentala, dar nu o garantie pentru „rezultatele asigurate” ale modernismului
Contestarea modernitatii de catre postmodernism — corectiv necesar si deconstructie nihilista
Neputinta postmodernismului
Dar „experienta”?
„Experienta” si context
7. Lecturi eronate ale Scripturii
Lecturi eronate de „dreapta”
Lecturi eronate de „stanga”
Polarizarea dezbaterilor si nevoia unei exegeze proaspete: orientate pe Imparatie si inradacinate in istorie
8. Cum ajungem inapoi pe pista
Dumnezeu, Scriptura si misiunea Bisericii
Locul Traditiei — viata in dialog cu lecturile anterioare
Locul ratiunii — atentia la context, la sens si la o cunoastere mai ampla de toate felurile
Dezvoltand o viziune multistratificata — modelul celor cinci acte
Strategii pentru onorarea autoritatii Scripturii (O lectura a Scripturii total contextuala / O lectura a Scripturii intemeiata liturgic / O lectura a Scripturii studiata in privat / O lectura a Scripturii improspatata de o stiinta cuviincioasa / O lectura a Scripturii invatata de lideri acreditati ai Bisericii)
9. Studiu de caz — sabatul
Sabatul in Vechiul Testament
Sabatul in Noul Testament
Sabatul, timpul si speranta crestina
Sabatul astazi?
10. Alt studiu de caz — monogamia
Anexa. Resurse recente despre Scriptura si studierea ei

Ultimele Recenzii

Nu este nici o recenzie la aceasta carte. Ai putea fi primul care adauga o recenzie!

Scrie recenzia ta

Scriptura si autoritatea lui Dumnezeu — cum sa citim Biblia astazi

Scriptura si autoritatea lui Dumnezeu — cum sa citim Biblia astazi
  • Apasa pe stea pentru a da o nota.
  • Apasa pe stea pentru a da o nota.
  • Apasa pe stea pentru a da o nota.
Close
Share si aduna puncte de fidelitate

Logheaza-te la Contul tau pentru a aduna mai multe puncte de fidelitate atunci cand promovezi acest site pe retelele tale favorite de socializare.

Scriptura si autoritatea lui Dumnezeu — cum sa citim Biblia astazi

Cartea de fata ofera Bisericii si omului contemporan o noua si mai deplina viziune asupra Scripturii. Dincolo de o simpla carte cu revelatii transcendente sau invataturi morale, ea apare ca o expresie si un instrument esential in realizarea planului lui Dumnezeu cu umanitatea inceput prin Israel si implinit in Iisus cel rastignit si inviat. Spunand povestea creatiei si Imparatiei Lui, autoritatea ei este autoritatea lui Dumnezeu care se exercita prin Scriptura in Biserica. Uitarea acestui fapt rezulta din radiografierea atenta a diverselor versiuni ale celor doua tipuri de lectura — traditional-religioasa si istoric-critica — de care a avut parte Biblia in primele saisprezece secole ale istoriei Bisericii, precum si in cele trei secole de cultura postiluminista, cu rastalmacirile ei de dreapta sau de stanga. Impasurile in care s-a ajuns pledeaza pentru depasirea polarizarilor si necesitatea unei lecturi proaspete, in acelasi timp orientata spre Imparatia lui Dumnezeu si inradacinata in istorie. Facand loc atat traditiei, cat si ratiunii, acordand atentie contextelor, citirea integrala propusa de episcopul N.T. Wright vrea sa restituie o viziune complexa despre Biblie, in al carei centru se afla o ampla naratiune in cinci acte: creatie — cadere — Israel — Iisus — Biserica (eliminarea locului esential al lui Israel fiind responsabila de distorsiunile survenite atat in traditie, cat si in stiinta biblica moderna). Cinci sunt insa caracteristicile acestei atat de necesarei lecturi holistice, nedualiste, a Scripturii. Ele ne arata ca trebuie sa o citim in toate contextele ei, in mediu liturgic, studiind-o intens in privat, cu mintile improspatate de rezultatele stiintei adevarate si sub calauzirea liderilor acreditati ai Bisericii. Atunci vom avea in ea imaginea planului lui Dumnezeu pentru intregul cosmos, inaugurat dramatic de Iisus si aplicat acum prin viata Bisericii calauzita de Duhul Sfant tocmai in calitatea ei de comunitate care citeste Scriptura.

28,00 Lei

Valabilitate: Nu se află în stoc

28,00 Lei
ISBN:
978-606-740-010-6
Editura:
Deisis
Data aparitiei:
Numar de pagini:
234
Tip coperta:
brosata
Autor:
Dimensiune [mm]:
140x200
Rasfoieste cartea:
N/A
Limba:
Limba Romana